Social media w służbie innym

Od pewnego czasu można zaobserwować ciekawy trend w mediach społecznościowych. Mowa tu o charytatywności, która przybiera wiele form: od „łańcuszków”, przez znacznie popularniejsze wydarzenia, czy też całe, przemyślane i wielokanałowe akcje. O ile „łańcuszki” każdy praktycznie widział i zna, z racji tego, że były obecne i w postaci przesyłanych dalej e-maili, jak i wiadomości na komunikatorach, to skupię się nieco bardziej na dwóch pozostałych wersjach.
Wersja ze stworzeniem wydarzenia jest znacznie bardziej popularna wśród organizacji, które nie posiadają dużego budżetu lub nie chcą go wydawać na działania marketingowe. Podanie wszystkich informacji w prostej i przejrzystej formie oraz możliwość zaproszenia innych do udziału, pozwalają na szybkie przekazywanie informacji od osoby do osoby. Podobne założenie jak przy „łańcuszkach”, jednak moim zdaniem znacznie mniej przypominające spam, szczególnie kiedy tę samą wiadomość podsyła coraz to kolejny znajomy. Ten sposób informacji często jest używany w przypadku jednorazowych akcji, jak pocztówka dla Oliwii czy zbieranie środków na operację lub rehabilitację.
Akcje wielokanałowe korzystają na przykład ze specjalnej strony internetowej, aplikacji, fanpage’a oraz kont na Twitterze i innych portalach społecznościowych. Dobrym przykładem może tu być międzynarodowa akcja pod nazwą Movember (po polsku Wąsopad), która nie tylko posiada własną stronę internetową (przypominającą typową stronę społecznościową), ale również aplikację, która pozwala na śledzenie postępu w zapuszczaniu wąsa, stworzenie filmiku i oczywiście werbowanie kolejnych osób. Movember zresztą jest dobrym przykładem, ponieważ posiada konta na Twitterze oraz Pinterest (oczywiście poza Facebookiem). Co więcej, akcja ta posiada lokalne edycje w wielu krajach (w Polsce obecnie najaktywniej działa Gdynia, gdzie udało się zaangażować władze miasta), jak i aktywną społeczność.
Niesamowite przy tych akcjach jest zaangażowanie zarówno użytkowników, jak i osób, które kierują komunikacją. Oczywiście, jak przy każdej akcji związanej z użyciem social media, zdarzają się konflikty i przepychanki w komentarzach. A czemu o tym piszę? Ponieważ teraz nie tylko trwa Movember, ale też zbliżają się powoli Święta Bożego Narodzenia i akcji charytatywnych będzie więcej, niż przez resztę roku.

Rafał Chodzicki

Specjalista SEO i Social Media

Ostatnie wpisy Rafał Chodzicki (zobacz wszystkie)


Skomentuj

Na blogu jest moderacja komentarzy. Nie ma potrzeby kilkukrotnego komentowania.