Letni wysyp konkursów.

Lato niezmiennie kojarzy się z dużą ilością wolnego czasu, słoneczną pogodą i ogólnym wypoczynkiem. Jest to też okres, kiedy jest szczególnie wiele konkursów na Facebooku.

Konkursy możemy podzielić na dwa rodzaje:

1. Mające miejsce na tablicy – najczęściej pojawiające się w postaci zdjęcia z podanymi prostymi zasadami (nie zawsze zgodnymi z regulaminem czy prawem).

2. Korzystające z aplikacji – zwykle zgodne z regulaminem oraz bezpieczniejsze dla osoby robiącej konkurs.

 

Właśnie, bo o ile uczestnika interesuje głównie to czy dostanie nagrodę w terminie to robiąc konkurs musimy pamiętać o kilku ważnych rzeczach.

Zacznijmy od tego, że konkurs musi spełniać określone wymagania prawne. Pierwsza rzecz jaką należy przeczytać to Regulamin Promocji.  Najważniejsze o czym należy pamiętać, to że o ile konkurs może być na przysłowiowe lajki to nie możemy wymagać udostępniania postu. Fani mogą to oczywiście zrobić, jednak jako wymóg regulaminu nie jest zgodne z zasadami. Właśnie, kolejna sprawa to regulamin konkursu, musi on być, choćby symboliczny. Po pierwsze, regulamin jest wymagany, po drugie jest on naszą jedyną linią obrony przed nieuczciwymi uczestnikami. Jeśli korzystamy z aplikacji sprawa jest prosta, większość posiada możliwość dodania naszego regulaminu albo przeróbki wbudowanego w aplikacji. Jeśli robimy konkurs na tablicy to najprościej i najskuteczniej jest wrzucić cały regulamin w postaci notatki a w poście konkursowym jedynie umieścić link do niego. Dodatkowo musimy pamiętać o tym, że wszelkie losowania należy zgłosić do Izby Celnej. Skoro już udało się nam napisać regulamin i umieścić konkurs to czego można się spodziewać?

Na pewno pojawiania się konkursowiczów, czyli osób które specjalizują się w braniu udziału w konkursach i często wykorzystują luki w konkursach. Jeśli nasz konkurs bazuje na liczbie głosów to bardzo możliwe, że będziemy zmagać się z pewnymi problemami.

Typowe, nieuczciwe zagrania z strony konkursowiczów:

1. Zbieranie głosów na różnych grupach pomocy.

2. Dawanie sobie głosów z fałszywych kont.

3. Próby włamywania się do aplikacji (rzadka metoda, bo wymaga pewnej wiedzy technicznej).

4. Szantażowanie organizatora konkursu (bo się spóźniło z zgłoszeniem, bo zwycięzca oszukiwał).

 

Jak temu wszystkiemu przeciwdziałać? Najprościej za pomocą dobrego regulaminu i jeśli koniecznie musimy zrobić konkurs na lajki to skorzystajmy z aplikacji, która uniemożliwia oddawanie głosu więcej niż raz z danego konta użytkownika. Możemy pokusić się o zablokowanie osób udzielających się w grupach dla konkursowiczów. Można też w regulaminie podać, że zwycięzcę wybierze jury. Niestety ta druga metoda może spotkać się z oskarżeniami o kolesiostwo.

 

Jak więc robić konkursy na naszym fanpage? Na pewno należy je robić z głową, na spokojnie a w razie wątpliwości zaciągnąć fachowej porady.

Rafał Chodzicki

Specjalista SEO i Social Media

Ostatnie wpisy Rafał Chodzicki (zobacz wszystkie)


Skomentuj

Na blogu jest moderacja komentarzy. Nie ma potrzeby kilkukrotnego komentowania.