Konkursy – ciąg dalszy

Sierpień 5, 2014  |  Facebook

W poprzedniej notce wspominałem o tym, że dobrze jest mieć regulamin opisujący konkurs. Co jednak taki regulamin musi zawierać?

Po pierwsze, oczywiste i najważniejsze, to należy podać, kto jest i kto nie jest organizatorem konkursu (to drugie jest wymuszone regulaminem Facebooka). Drugą informacją niezbędną jest to, co dokładnie musi zrobić uczestnik, ile jest etapów konkursu oraz ile każdy z nich trwa. Te dwa punkty dobrze jest umieścić na samym początku.

Następnie warto podać, w jaki sposób wyłonimy zwycięzcę. Wiele osób decyduje się na losowanie, co wiąże się z dwoma problemami. Problem pierwszy to bunt części uczestników i oskarżenia organizatorów o wspieranie swoich znajomych. Drugi problem jest natury prawnej, jako że każde losowanie z nagrodami należy zgłosić do Izby Celnej na mocy odpowiedniej ustawy. Zgłoszenie takie musi zawierać skład komisji, nagrody, a do tego regulamin i kilka wniosków. Jak widać, roboty z tym całkiem sporo.

Alternatywną metodą jest pozwolenie na wybór zwycięzcy przez fanów strony. Niesie to ze sobą ryzyko ataku tak zwanych konkursowiczów, na których wizytę można się przygotować zarówno za pomocą odpowiednich punktów regulaminu (np. o wykluczeniu z konkursu osób podejrzanych o oszustwo czy należących do grup klikaczy), jak i za pomocą odpowiedniej aplikacji. Trzecią popularną metodą jest wybór przez organizatora, co wiąże się ze wspomnianymi wcześniej oskarżeniami o kolesiostwo.

Warto jeszcze wspomnieć o problemie z prawem autorskim. Jeśli nasz konkurs polega na zrobieniu zdjęcia, to zgodnie z prawem właścicielem zarówno zdjęcia, jak i praw do niego jest sam autor. Dopiero umieszczenie w regulaminie zapisu o tym, że z chwilą zgłoszenia uczestnik zgadza się na niewyłączne przekazanie licencji na użytkowanie (czyli mamy prawo pokazać jego pracę na naszej stronie), a w przypadku zwycięskich zdjęć do nabycia praw do zdjęcia z chwilą wydania nagrody, pozwala uniknąć problemów. Jeśli chcesz móc ich później użyć, to warto zaznaczyć w regulaminie w jakim celu (umieszczenie na stronie, w reklamie, w katalogu itd.) i na jaki czas, np. na rok.

Na koniec można dodać informację o ewentualnych zmianach w regulaminie, które jako organizatorzy mamy prawo wprowadzić. Dodatkowo, jeśli robimy promocję, to regulamin (wymagany przez Facebooka) możemy zrobić w ten sam sposób. Dobrą praktyką jest posiadanie kilku gotowych szablonów regulaminów, które można łatwo dopasować do danego konkursu lub promocji.

Rafał Chodzicki

Specjalista SEO i Social Media

Ostatnie wpisy Rafał Chodzicki (zobacz wszystkie)


Skomentuj

Na blogu jest moderacja komentarzy. Nie ma potrzeby kilkukrotnego komentowania.