Czasy SEO

Jak pisałem poprzednio, czasy pozycjonowania za pomocą linków to już przeszłość. Przy chaotycznych zmianach w algorytmie Google zamiast skupiać się na pozyskiwaniu linków, które niezależnie od swej „naturalności” mogą zostać uznane za nienaturalne i zaszkodzić witrynie. Dlatego lepiej, bezpieczniej jest skupić swoje wysiłki na optymalizacji strony.

Czemu takie działania mają więcej sensu? Po pierwsze dobrze zoptymalizowana strona, zarówno dla wyszukiwarek jak i użytkowników nie tylko będzie dobrze spełniać swoją funkcję, ale też zdobywać wysoką pozycję. Wynika to z kilku czynników. Pierwszym z nich, i najważniejszym, jest że dobrze zoptymalizowana strona działa nie tylko szybko i sprawnie, ale też angażuje użytkowników. Oba te czynniki są brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Drugim czynnikiem, który przemawia na korzyść dokładnej optymalizacji, jest większa możliwość kontroli iż w przypadku linków, co ma kluczowe znaczenie kiedy wytyczne znów ulegną zmianie.

Jakie są główne obszary optymalizacji?

1. Znaczniki meta, czyli: title – tytuł strony, widoczny w wynikach wyszukiwania oraz na kartach przeglądarki, description – opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania, keywords – obecnie praktycznie bez znaczenia, zbiór słów kluczowych dla danej strony.
2. Jakość techniczna, czyli szybkość wczytywania się strony, responsywność (dopasowanie się wyglądu strony do urządzenia i rozdzielczości, więcej tu), brak błędów w kodzie, odpowiednia budowa linków wewnętrznych.
3. Nagłówki h1 i h2 (oraz w przypadku niektórych stron h3, h4, h5), które pozwalają na podkreślenie pewnych fraz (np. tytułu artykułu, opisu technicznego produktu) zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarek.
4. Odpowiednia treść, czyli tworzenie unikalnych treści, na temat i ciekawych. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o obecne pozycjonowanie, ponieważ nie tylko skłania użytkownika do powracania na witrynę (co ma znaczenie przy pozycjonowaniu), ale również informuje wyszukiwarki o tematyce strony.
5. Sygnały społecznościowe, czyli ilość udostępnień treści ze strony czy też linków do niej w serwisach społecznościowych z szczególnym naciskiem na Google+ i Facebook’a.

Powyższa lista jest oczywiście uproszczona, z racji tego, że oficjalnie Google używa około 250 czynników do ustalania pozycji danej strony dla danego zapytania w wynikach wyszukiwania. Wiele z nich dotyczy treści na stronie i jej budowy, dlatego warto poświęcić czas i środki na odpowiednią optymalizację.

Rafał Chodzicki

Specjalista SEO i Social Media

Ostatnie wpisy Rafał Chodzicki (zobacz wszystkie)


Skomentuj

Na blogu jest moderacja komentarzy. Nie ma potrzeby kilkukrotnego komentowania.